kesan buruk hutang melebihi kemampuan

Kesan Buruk Hutang Melebihi Kemampuan

Posted on

Apakah kesan buruk hutang melebihi kemampuan kita? 

Hutang keliling pinggang nak tidur malam pun tak senang. iPhone 11 yang diidamkan dapat, kereta Honda yang dimimpikan dapat tapi kepala tak berhenti sakit fikirkan hutang yang bertimbun.

Dek kerana terkejar-kejarkan gaya hidup mewah sebab tengok cara hidup rakan-rakan lain, anda sendiri terperangkap dalam perangkap hutang yang tiada sudahnya.

Hutang melebihi perbelanjaan bulanan anda, dari sumber mana anda nak dapatkan untuk bayar hutang tu semua?

Sudahnya anda mengalami tekanan dan sebagainya yang memberi kesan buruk pada hidup.

Anda rasa anda salah satu mangsa hutang?

Teruskan bersama kami di Jutawan Online mengenal pasti kesan buruk hutang melebihi kemampuan.

kesan buruk hutang melebihi kemampuan

 

BERHUTANG UNTUK NAMPAK MEWAH?

Tidak dapat dinafikan lagi, hutang merupakan salah satu solusi untuk masalah kewangan samada ianya kehendak ataupun keperluan.

Namun,

keterlaluan dalam berhutang mampu membawa kesan yang buruk kepada diri anda sebagai pengguna. Ukur baju dibadan sendiri, jangan kerana heboh tengok orang lain pakai iPhone X, kita pun sanggup berhutang sana-sini semata-mata nak nampak ‘in trend’ dan mewah.

Belajar menghargai apa yang kita ada daripada gelap mata melihat orang lain yang semuanya serba ada. Jangan nanti menyesal tak sudah, hutang menggunung, hidup pun jadi murung.

Baca  Borang Permohonan Rumah Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT)

Dimana erti kemewahan yang dikejarkan?

kesan buruk hutang melebihi kemampuan

 

5 KESAN BURUK HUTANG MELEBIHI KEMAMPUAN

Berikut merupakan 5 kesan utama dalam bahaya berhutang:

KESAN 1: TEKANAN PERASAAN DAN MASALAH KESIHATAN

Berhutang melebihi kemampuan akan meletakkan seseorang individu itu di dalam keadaan yang sentiasa runsing. Mana tidaknya, hutang yang ada melebihi pendapatan yang dimiliki. Ini boleh membawa kepada punca tekanan perasaan dan masalah kesihatan.

Masalah seperti ini tidak boleh dipandand enteng kerana ada yang sanggup mengambil jalan singkat seperti membunuh diri bagi mengelakkan perlunya membayar hutang.

Tekanan perasaan dan masalah kesihatan boleh menjejaskan prestasi anda ditempat kerja. Ini boleh menyebabkan anda kehilangan perkerjaan dan membawa kepada masalah yang lebih besar.

Sudah jatuh lagi ditimpa tangga.

Tiada punca pendapatan, macam mana hutang-hutang nak dilangsaikan?

Semakin tinggi bebanan hutang anda, semakin tinggi kemungkinan untuk anda mengalami tekanan dan kemurungan.

Biar hidup bersederhana, bukannya hidup merana.

KESAN 2: KERUNTUHAN INSTITUSI KEKELUARGAAN

Kedudukan ekonomi yang kukuh merupakan salah satu tonggak utama teguhnya institusi kekeluargaan. Jika sesebuah kekeluarga itu mengalami masalah ekonomi sudah pasti ia akan mempengaruhi keharmonian rumah tangga.

Perbelanjaan rumah, perbelanjaan anak-anak, pembayaran aset-aset seperti rumah dan kereta akan terganggu dek kerana hutang yang menimbun. Suami dan isteri akan sentiasa bertengkar mencari jalan kepada masalah yang tiada kesudahannya.

Akhirnya penceraian menjadi penyelesaian namun hutang masih menghantui.

Intitusi kekeluargaan tergadai, anak-anak menjadi mangsa keadaan.

Baca  Cara Semak Baki Pinjaman AEON Credit Secara Online & SMS

Sebagai pengguna yang bijak, apabila sudah berkeluarga, tanggungjawab anda semakin berat apatah lagi apabila ia melibatkan urusan hutang. Rancang kewangan anda dengan baik dan berbincang dengan pasangan sebelum membuat apa-apa keputusan.

KESAN 3: MEMUPUK SIKAP BOROS BERBELANJA

Anda mempunyai pendapatan yang kecil tetapi hidup gaya seperti mereka yang berpendapatan besar. Semuanya kalau boleh nak mewah dan ada ‘class’.

Apabila pendapatan yang sedia ada tidak mampu menampung gaya hidup anda, anda pun mula berhutang. Boros berbelanja tanpa memikirkan kesan jangka panjang.

‘Tak ada class lah pakai Myvi je, member semua pakai Honda.’

Sibuk tiru gaya hidup orang lain kita berbelanja secara boros asalkan dapat apa yang diinginkan. Bila tiba masa nak bayar hutang, tepuk dahi melutut ke bumi pun tak mampu nak bayar. Pendapatan bulanan semua habis pada hutang.

Haaa, macam mana nak survive perbelanjaan untuk yang lain?

Golongan muda khususnya mudah terperangkap dengan situasi seperti ini. Sedangkan pada usia muda inilah golongan muda ini sudah mempunyai pengetahuan untuk merancang kewangan dengan baik. Jangan amalkan hidup biar papa asal bergaya.

KESAN 4: PENINGKATAN AKTIVITI JENAYAH

Mereka yang hidup menimbun dengan hutang selalunya memilih jalan mudah untuk mendapatkan duit dengan cepat dengan cara meminjam daripada ‘along’.

Kita sedia maklum akan bahaya menbuat pinjaman dengan mereka kerana faedah pinjaman yang tinggi dan sikap mereka yang agresif dalam mengutip hutang.

Baca  2 Tips Terbaik Untuk Keluar Dari Masalah Kewangan Anda

Kes-kes pukul, kes-kes ancaman, malah kes bunuh tidak asing lagi dengan sindiket pinjaman along  ini. Jenayah-jenayah seperti ini bukan sahaja mengganggu kehidupan individu yang berhutang malah kehidupan masyarakat setempat.

Mereka yang terdesak dengan hutang juga kadang kala sanggup mencuri dan sebagainya demi untuk membayar hutang yang menggunung.

Sudahlah berhutang, melakukan jenayah pula. Kenapa nak hidup mewah kalau akhirnya duduk penjara?

KESAN 5: MUFLIS

Sekiranya anda berhutang dengan pihak bank dan anda tidak mampu untuk membayar hutang-hutang tersebut anda akan diisytiharkan sebagai muflis. Nama anda akan disenarai hitamkan dan aset-aset anda akan dirampas atau disita oleh pihak bank.

Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran.

Perbelanjaan menggunakan kredit kad contohnya mampu memerangkap pengguna untuk berbelanja tak ingat dunia. Hutang yang menimbun tak nampak, tahu-tahu saja surat diterima hutang panjang berjela.

Kepuasan untuk jangka masa pendek, memberi kesan untuk kehidupan anda dia masa hadapan. Belajar kawal perbelanjaan dan berbelanja dengan berhemah.

kesan buruk hutang melebihi kemampuan

KESIMPULAN

Ikut hati mati, ikut rasa binasa.

Elakkan ikut hawa nafsu yang semata-mata ingin mengejar kemewahan dunia tanpa berfikir akan tahap kemampuan anda.

Kelak bukan orang lain yang susah, anda juga yang menanggung hutang yang tak tertanggung.

Kami di Jutawan Online berharap kita semua menjadi seorang pengguna yang berbelanja dengan berhemah dan bebas daripada belenggu hutang!

 

Kongsi:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.