Cara Semak Harga Pasaran Hartanah di Malaysia

Cara Semak Harga Pasaran Hartanah di Malaysia

Posted on

Apa cara untuk anda semak harga pasaran hartanah di Malaysia sebelum anda mula membeli?

Penting sebelum anda memulakan apa-apa proses pembelian hartanah untuk buat survey tentang harga, prasarana yang ada disekeliling kawasan hartanah dan sebagainya. Semua faktor ini terutama sekali harga memainkan peranan penting dalam proses transaksi pembelian nanti.

Anda perlu bersedia kerana proses transaksi yang banyak akan berlaku untuk membeli sesuatu hartanah seperti, rumah kediaman dan sebagainya.

‘Macam mana pulak nak semak harga-harga hartanah ni? Apa proses yang perlu dilalui?’

Jangan risau, kerana jawapan yang anda cari-cari itu anda bersama kami di Jutawan Online!

Hari ini entri kami sediakan khas untuk anda cara untuk anda semak harga pasaran hartanah terkini  di Malaysia. Dah boleh siap pasang angan-angan dah tu.

Teruskan bersama kami!

Cara Semak Harga Pasaran Hartanah di Malaysia

BELI HARTANAH UNTUK MASA DEPAN

 

Ini memastikan anda tidak silap menilai setelah semak harga pasaran hartanah terkini sebab anda mesti mahukan pulangan akan datang.

Maklumat yang telah anda semak itu akan membantu anda analisis harga semasa tanah, harga sebenar rumah, nilai semasa bangunan dan macam-macam lagi.

Ingat, semua ini amat penting. Ingat perkara ini berkaitan dengan aktiviti dan pemantauan dari Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

Cara Semak Harga Pasaran Hartanah di Malaysia

JADI MACAM MANA NAK SEMAK HARGA HARTANAH NI?

Bagi menjawab soalan ini, saya akan kemukakan sebab utama kenapa pemilik / owner rumah perlu semak harga pasaran.

  1. Harga Pasaran adalah faktor yang melajukan proses jual beli sesebuah hartanah. Ini kerana apa-apa hartanah yang berada di bawah harga pasaran menjadi minat kepada semua pembeli yang sedang mencari. Mereka ini amat cepat teruja bila dapat tahu ada rumah, tanah atau kebun yang jauh lebih murah dari harga pasaran sebenar. Maka dengan itu mereka yang bergelar pembeli ini mendapat 2 sebab keuntungan :
  • Membeli dengan tanpa bayaran muka , jika adapun amatlah sangat minima .. (wow)
  • Mendapat lebihan pinjaman dengan membuat pinjaman harga sebenar pasaran (jadi duit lebihan tersebut bolehlah buat perancangan yang lain)

2.Boleh tahu tentang potensi hartanah anda. Hal ini berkaitan dengan pelaburan iaitu Capital Appreciation.                   Berapa peratusan kenaikan nilai (appreciation) hartanah anda setiap tahun. Bila anda dah minta ejen hartanah           semak harga pasaran, anda dah boleh bersedia menjual hartanah anda.

MACAM MANA KALAU SEMAK HARGA PASARAN HARTANAH GUNA KHIDMAT EJEN HARTANAH?

Saluran untuk semak harga pasaran hartanah ini ada banyak. Tapi yang paling menarik dan senang sekali adalah melalui ejen hartanah!

Kenapa pulak?

Mereka ini memang bekerja dalam bidng hartanah jadi mat senanglah bagi mereka nak semak. Jadi anda tak payah nak susah-susah ke pejabat tanah dan bertanya dengan pihak ketiga yang lain. Inikan banyak makan masa dan duit anda. Bukankah cara ini paling bijak? Kenapa?

Kebiasaannya ejen hartanah ada rangkaian (networking) dengan banyak pihak yang terlibat seperti peguam hartanah, banker, jurunilai dan prospek pembeli. Urusan dan maklumat memang mudah je ejen-ejen ni nak dapatkan. Ini bermakna, urusan anda dipermudahkan dan dipercepatkan.

Tidak perlu berhubung dengan banyak pihak. Serahkan sahaja kepada ejen hartanah. Pastikan ejen hartanah yang anda tanya tu berdaftar ye.

Jangan main tangkap muat jer. Nanti kena pulak tipu.

Cara Semak Harga Pasaran Hartanah di Malaysia

Perkara yang perlu diambil perhatian apabila berurusan dengan ejen hartanah ialah

  1. Pilih ejen hartanah berdaftar REN (ejen hartanah di sini termasuklah perunding hartanah). Bagaimana nak tahu berdaftar atau tidak. Boleh minta kad kuasa mereka bila berurusan. Boleh rujuk di pautan Servis Ejen Hartanah.

Bagaimana menyemak sama ada REN tersebut berdaftar atau tidak dengan LPPEH adalah dengan memasuki laman web LPPEH sendiri.

2.  Berikan maklumat lengkap berkaitan dengan rumah kepada Ejen untuk pengesahan; Sila bari butir-butir                       lengkap yang disenaraikan seperti di bawah ini :

  • Alamat rumah yang dikehendaki
  • Jenis kediaman atau bangunan  (semi-d, banglo, teres, 2 tingkat, 1 tingkat dsb)
  • Luas (luas tanah dan bangunan)
  • Ubahsuai jika ada (extent dsb)
  • Maklumat pemilik rumah untuk dihubungi (nama, no HP dan lain-lain)

CARA SEMAK HARGA HARTANAH TANPA EJEN

Sebenarnya kita boleh je semak harga hartanah tersebut dengan pihak Bank yang boleh berikan kita kemudahan pinjaman. Maklumat dari bank ini adalah anggaran paling tepat yang terkini dan paling akurat sekali.

Maklumat yang perlu adalah seperti dibawah ini. Tiada bezanya dengan apa yang kita bagi dengan pihak ejen REN.

  • Alamat rumah yang dikehendaki
  • Jenis kediaman atau bangunan  (semi-d, banglo, teres, 2 tingkat, 1 tingkat dsb)
  • Luas (luas tanah dan bangunan)
  • Ubahsuai jika ada (extent dsb)

tetapi cara ini perlukan masa anda untuk berjumpa dengan pihak bank. Keputusan adalah bergantung dengan budi bicara dari bank. Kadang-kadang anda akan berasa cara ini sedikit sukar sebab kebanyakkan pihak bank ini telah berkerjasama dengan ramai REN.

Jadi anda kena bersikap lebih profesional.

Ada juga pelbagai laman web kini yang menyediakan semakan pasaran hartanah secara atas talian sahaja. Anda perlu bijak memilih manakah yang paling sesuai dan pastikan website tersebut ada mengunakan SSL.

Ini adalah keselamatan bagi pihak anda, banyak penipuan yang berlaku atas talian kini. Mungkin mereka hanya mahukan maklumat anda ataupun sekadar menipu dengan maklumat supaya anda menjadi pelanggan mereka. Jadi berhati-hati apabila mengunakan medium online ini.

Cara Semak Harga Pasaran Hartanah di Malaysia

KESIMPULAN

Tak ada ruginya sekiranya anda bercita-cita nak beli hartanah untuk diri anda. Anggaplah ianya sebagai satu aset yang akan membantu anda pada masa akan datang. Jadi untuk mengelakkan daripada anda berasa rugi selepas pembelian, buatlah survey harga bersama kami di Jutawan Online

Tahniah kepada mereka yang berjaya memiliki rumah idaman dan aset yang diimpikan selama ini. Kepada yang masih mencuba, jangan berputus asa dan teruskan usaha.

Kami di Jutawan Online mengucapkan selamat berjaya dan sukses selalu!

Kongsi:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.