Cara Guna Servis Duit Now - Hantar & Terima Wang Online

Cara Guna Servis Duit Now – Hantar & Terima Wang Online

Posted on

Cara guna servis DuitNow? Hantar dan terima wang secara online?

Sekejap, sebelum tu nak tanya ni..

‘DuitNow ni….. sebenarnya apa?’ Servis apa pulak dah ni? Macam-macam lah..’

Pernah tak anda dapat mesej daripada pihak bank, menyatakan yang anda perlu mendaftar dengan perkhidmatan DuitNow? Mesti ada kan? Tapi anda was-was, yelah, tak kenal maka tak mesra. Anda tak yakin dengan penggunaan sistem online untuk transaksi wang.

Jangan risau, hilangkan resah gelisah tu, kami di Jutawan Online sediakan entri khas secara detail kami terangkan tentang perkhidmatan DuitNow.

Kenapa anda mesti guna DuitNow?

Nak tahu? Teruskan bersama kami!

APA ITU PERKHIDMATAN DUITNOW?

DuitNow, membolehkan anda memautkan nombor telefon, nombor kad pengenalan (MyKad), atau nombor passport (untuk bukan warganegara) ke akaun bank.

Selepas memautkannya, pengguna boleh menerima pembayaran ke akaun mereka terus menggunakan sebarang nombor berkenaan. Langkah ini sekaligus akan memudahkan beberapa proses pembayaran.

Proses ini Bank Negara Malaysia merasakan lebih selamat daripada memaparkan nombor akaun bank anda selama ini.

Mudah bukan?

Cara Guna Servis Duit Now - Hantar & Terima Wang Online

 

DuitNow juga akan memudahkan syarikat atau agensi kerajaan untuk membayar terus ke MyKad anda. Sebagai contoh, majikan boleh membayar terus ke nombor MyKad, dan tidak lagi perlu sukar meminta nombor akaun bank dan sebagainya daripada pekerja mereka.

Hal sama juga untuk kerajaan melakukan sesuatu pembayaran terus kepada rakyat, dan memudahkan simpanan rekod.

SIAPA ENTITI DI SEBALIK DUITNOW NI?

DuitNow dibangunkan oleh PayNet. Bank Negara Malaysia sebagai pemegang saham utama dan 11 bank utama di Malaysia juga sebagai pemegang saham. Reka bentuk PayNet, membina, dan mengendalikan sistem pembayaran bertaraf dunia untuk kepentingan individu, perniagaan, dan institusi kewangan di negara ini.

Anda mungkin tidak pernah mendengar tentang PayNet sebelum ini, tetapi ia adalah badan yang membangunkan perkhidmatan dan rangka kerja seperti JomPAY, MyDebit, FPX, dan GIRO, sistem yang mengendalikan hampir semua perbankan digital dan pembayaran yang digunakan oleh rakyat Malaysia hari ini.

DuitNow bukan satu penipuan seperti ada yang dikongsi sesetengah orang dilaman sosial pada oktober 2018 dahulu. Kini telah banyak promosi yang telah dilakukan oleh pihak bank bagi sesiapa mendaftar dengan sistem dan perkhidmatan pindahan dan terima wang terbaru ini.

BAGAIMANA DUITNOW BERFUNGSI?

Idea di sebalik DuitNow adalah untuk mempermudahkan proses pemindahan bank dalam talian. Pada masa ini, untuk memindahkan wang antara individu, anda memerlukan nombor akaun bank penerima serta nama bank. Tapi bukan semua yang boleh ingat nombor akaun bank mereka (mereka boleh mencapai 14 digit).

Dengan cara ini perkhidmatan DuitNow ini memudahkan anda hanya bagikan nombor telifon atau IC anda sahaja untuk membuat pindahan atau terima wang.

Cara Guna Servis Duit Now - Hantar & Terima Wang Online

Apabila DuitNow akan muncul di bawah laman web perbankan atau aplikasi perbankan dalam talian “Pemindahan Dana” atau “Kirim Wang”. Prosesnya sangat mudah:

  1. Masukkan nombor telefon bimbit, nombor kad pengenalan, atau nombor pendaftaran perniagaan penerima.
  2. Masukkan amaun pemindahan.
  3. Sahkan nama penuh penerima (atau nama syarikat).
  4. Pemindahan berjalan dengan serta-merta.

Tiada bayaran untuk menggunakan DuitNow untuk menghantar dan menerima wang sehingga RM5,000, dan untuk pemindahan melebihi jumlah ini, bayaran 50 sen mungkin dikenakan.

Had urus maksimum yang boleh dibuat dengan menggunakan DuitNow adalah RM100,000 untuk pengguna dan RM100,000,000 untuk perniagaan – walaupun bank individu boleh menetapkan had mereka sendiri.

DuitNow juga menyokong pembayaran masa depan dan berulang, serta penerima kegemaran untuk membuat proses pembayaran masa depan lebih cepat.

Di samping itu, kerajaan dan perniagaan boleh mengagihkan dana kepada anda menggunakan nombor IC anda sebagai pengecam data.

Ianya lebih selamat.

DAFTAR DUITNOW UNTUK BANYAK AKAUN BANK

Apabila anda mendaftar untuk DuitNow, setiap pengenal pasti unik (nombor IC, nombor telefon bimbit, nombor pendaftaran perniagaan, atau nombor pasport untuk orang asing) boleh digunakan sebagai “ID DuitNow” yang terikat dengan akaun bank anda.

Apabila anda mempunyai lebih daripada satu akaun bank, anda boleh menggunakan pengecam yang berlainan sebagai ID DuitNow akaun tersebut.

Sebagai contoh,

anda boleh menggunakan nombor telefon bimbit anda sebagai ID DuitNow untuk akaun Maybank anda, dan nombor IC anda sebagai akaun bank CIMB anda. Anda juga boleh menggunakan bentuk pengenalan yang lain, selagi ia disahkan oleh bank. Tidak ada batasan tentang berapa banyak ID DuitNow yang mungkin ada pada individu.

Cara Guna Servis Duit Now - Hantar & Terima Wang Online

STATUS SEKURITI SISTEM DUITNOW?

Dengan penggunaan nombor telefon, ramai yang risau mereka akan tersilap dan melakukan pemindahan tanpa sengaja. Perkara ini merupakan salah satu hal yang tidak perlu anda risau.

Hal ini kerana pemindahan wang ke DuitNow ini hanya satu hala sahaja – dan boleh dilakukan menggunakan perbankan atas-talian atau aplikasi mudah-alih.

Pengguna hanya boleh menerima pembayaran sahaja menggunakan nombor telefon atau nombor kad pengenalan. Pengguna tidak boleh melakukan pembayaran menggunakan nombor telefon, sebaliknya perlu melakukan ia melalui akaun bank mereka seperti biasa.

Di samping itu, DuitNow juga menyatakan bahawa jika mana-mana pihak mengetahui ID DuitNow anda, mereka hanya boleh menggunakannya untuk mengarahkan pembayaran ke akaun anda – mereka tidak boleh mengakses akaun anda sendiri.

PayNet menumpukan kebimbangan mengenai conmen yang berpotensi menggunakan perkhidmatan untuk menanam nama dan nombor.

DuitNow mempunyai ciri perlindungan di mana jika pengguna log masuk lebih daripada tiga nombor telefon berturut-turut tanpa membuat pemindahan dana ke mana-mana nombor tersebut, mereka akan disekat dari membuat pertanyaan lanjut untuk 24 jam akan datang.

PayNet juga mendedahkan bahawa bank individu mempunyai keupayaan untuk mengubah ciri ini menjadi lebih ketat, jika anda suka.

Cara Guna Servis Duit Now - Hantar & Terima Wang Online

KESIMPULAN

Ternyata sistem DuitNow bukanlah satu sistem yang mencurigakan. Ia memberikan sekuriti yang kukuh dan memudahkan anda untuk hantar dan terima wang secara online tanpa perlu lagi ingat 14 digit no akaun bank lagi.

Dah terbukti yang anda boleh jimat masa dan tenaga jika anda gunakan sistem DuitNow ni, tak perlu risau pasal scam dah.

Kami di Jutawan Online berharap artikel ini dapat membantu anda menjadi pengguna yang lebih bijak dan efisien. Selamat berjaya!

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.