Pengeluaran I-Lestari KWSP

Tarikh Bayaran Bulan Jun i-Lestari KWSP Secara Online

Posted on

Tarikh Bayaran Bulan Jun 2020 i-Lestari KWSP Secara Online . Pihak KWSP update tarikh Jun pengeluaran akaun 2 di dalam laman web KWSP official. Pengeluaran i-Lestari KWSP Secara Online ini sekurangnya dapat meringankan beban anda dalam tempoh wabak Covid-19.

Bayaran dikreditkan ke dalam akaun bank anda secara berperingkat mengikut tarikh bila anda diluluskan pemohonan pengeluaran KWSP yang di isi semasa pemohonan.

Bayaran Bulan Jun i-Lestari KWSP akaun 2

Untuk makluman anda i-lestari ini merupakan kemudahan yang diberikan oleh kerajaan bagi membantu rakyat yang terkesan akibat isu COVID-19 ini, membolehkan ahli KWSP yang berumur bawah 55 tahun untuk membuat permohonan pengeluaran wang simpanan dalam Akaun ke-2 berjumlah RM500 sebulan maksimum untuk tempoh 12 bulan.

Jutawan Online bantu anda dengan artikel i-Lestari KWSP Online – Cara Permohonan Dan Semakan Status sebagai panduan lengkap buat mendaftar secara online dengan smartphone anda sahaja.

Bayaran Bulan Jun i-Lestari

TOC

Baca  Permohonan PraSekolah 2021 Online KPM

Untuk makluman pemohon i-Lestari, Pembayaran pengeluaran bermula 4 MEI 2020, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah mengumumkan bahawa bayaran Pengeluaran i-Lestari untuk pemohonan yang lulus akan mulai di bayar ke dalam akaun bank Ahli bermula 4 Mei 2020 sehingga 18 Mei 2020. i-Lestari KWSP semakan boleh di buat seperti cara semakan i-lestari seperti kami tunjukkan di bawah.

Bayaran untuk bulan Jun adalah bermula pada 3 Jun 2020 dan sehingga pembayaran selesai di semua akaun. Mungkin ada menerima bayaran sedikit lewat tetapi jagan risau.

i-Lestari KWSP

Inisiatif terkini daripada pihak KWSP adalah mewujudkan laman ilestari.kwsp.gov.my, di mana anda tidak perlu lagi membuat pembukaan i-akaun seperti sebelumnya. Sekiranya anda ada akaun di KWSP dan Akaun 2 mempunyai duit, Anda Layak untuk membuat permohonan pengeluaran i-lestari.

Permohonan ilestari.kwsp.gov.my

Pencarum dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP / EPF) boleh membuat permohonan pengeluaran simpanan KWSP lebih awal mengikut jumlah had pengeluaran tertentu berdasarkan kelayakan meskipun belum mencapai umur persaraan.Bagaimanapun, pengeluaran awal simpanan KWSP sebelum mencapai umur persaraan itu hendaklah mematuhi syarat-syarat dan kelayakan bagi jenis-jenis pengeluaran atau perkara yang telah ditetapkan.

Permohonan i-lestari KWSP Online.

1. Layari laman web rasmi https://ilestari.kwsp.gov.my/
2. Pilih pada bahagian permohonan baru
3. Isikan maklumat Nama penuh, No IC, No telefon, E-mel, alamat dan poskod
Bayaran Bulan Jun i-Lestari

Baca  Cara Transfer Duit TNG eWallet ke Bank Dengan Mudah Online

4. Pilih jumlah amuan pilihan anda mahukan
5. Pilih Bank dan masukkan Nombor akaun bank anda yang aktif
6. Tanda pada kotak pengesahan pengakuan permohonan

Bayaran Bulan Jun i-Lestari

7. Baca dan fahami perakuan pemohon dan tekan butang setuju.
8. Pastikan maklumat yang diisi adalah betul dan tepat sebelum menekan butang hantar.
9. Pemohonan pengeluaran i- lestari KWSP anda telah berjaya di hantar.

ilestari online-3

Semakan Status Permohonan i-lestari KWSP

Semakan status permohonan boleh dibuat dalam tempoh DUA (2) hari selepas permohonan dibuat. Pastikan Nombor MyKad dan nombor telefon bimbit adalah betul dan tepat

1. Pastikan anda Layari laman web rasmi https://ilestari.kwsp.gov.my/check-status.php
2. Pilih pada bahagian semak status permohonan
3. Masukkan nombor Mykad, Nombor telefon Bimbit anda dan tekan semak
4. Status permohonan akan dipaparkan bagi tujuan semakan

semak status permohonan I-lestari Online

soalan lazim (FAQ)

Sekiranya Ahli memohon Pengeluaran i-Lestari sebanyak RM300 sebulan pada 2 April 2020 tetapi Akaun 2 Ahli pada bulan Januari 2021 hanya berbaki RM200, adakah bayaran Pengeluaran i-Lestari akan dibayar untuk pengeluaran bulan Januari 2021?

Ya. Bayaran akan dibuat untuk Pengeluaran i-Lestari bagi bulan Januari 2021 berjumlah RM200. Bayaran untuk sesuatu bulan adalah berdasarkan amaun yang dipohon atau baki di dalam Akaun 2 iaitu jumlah mana yang lebih rendah semasa bayaran dibuat untuk bulan yang berkenaan.

Jika simpanan Akaun 2 Ahli telah digunakan sepenuhnya untuk bayaran bulan-bulan Pengeluaran i-Lestari yang terdahulu dan kemudiannya Ahli bekerja semula dan mempunyai caruman baharu di dalam Akaun 2, adakah Ahli perlu memohon Pengeluaran i-Lestari semula?

Ahli tidak perlu membuat permohonan semula kerana permohonan pertama masih terpakai sehingga Mac 2021. Bayaran bulanan akan dibuat tertakluk kepada baki simpanan Akaun 2 semasa bayaran dibuat untuk bulan yang berkenaan.

Baca  Permohonan Geran Khas Prihatin GKP RM3000 Secara Online

Bolehkah permohonan Pengeluaran i-Lestari dibuat daripada simpanan Akaun 1 dan Akaun Emas?

Tidak; Pengeluaran i-Lestari adalah hanya daripada Akaun 2 sahaja.

Bolehkah Ahli KWSP yang berstatus penjawat awam/pekerja berpencen memohon Pengeluaran i-Lestari?

Boleh, sekiranya ada baki simpanan di dalam Akaun 2.

Adakah Ahli yang telah mencapai umur 55 tahun masih layak menerima bayaran Pengeluaran i-Lestari?

Tidak. Bayaran bulanan Pengeluaran i-Lestari akan terhenti apabila Ahli mencapai umur 55 tahun.

Adakah bayaran bulanan berulang bagi Pengeluaran i-Lestari akan terbatal jika Ahli telah mencapai umur 55 tahun dalam tempoh tersebut?

Ya. Permohonan Pengeluaran i-Lestari adalah terbatal apabila Ahli telah mencapai umur 55 tahun dan Ahli tidak lagi layak untuk menerima bayaran pengeluaran i-Lestari berikutnya.

Bolehkah Ahli memohon Pengeluaran i-Lestari jika telah lama tidak bekerja?

Ya. Ahli boleh membuat permohonan Pengeluaran i-Lestari jika memenuhi syarat dan masih ada simpanan di dalam Akaun 2.

Bolehkah Ahli membuat Pengeluaran i-Lestari jika pasangan/anggota keluarga telah diluluskan Pengeluaran i-Lestari?

Ya. Ahli boleh membuat permohonan Pengeluaran i-Lestari jika memenuhi syarat-syarat pengeluaran yang ditetapkan walaupun pasangan/anggota keluarga Ahli telah memohon pengeluaran yang sama.

Adakah pasangan/anggota keluarga Ahli boleh memohon Pengeluaran i-Lestari dengan menggunakan baki simpanan Akaun 2 milik Ahli?

Tidak boleh.

Bolehkah Ahli memohon Pengeluaran i-Lestari jika baki simpanan dalam Akaun 2 Ahli adalah kurang daripada RM500 atau jumlahnya adalah kurang berbanding bilangan bayaran bulanan berulang?

Ya. Ahli boleh membuat permohonan Pengeluaran i-Lestari jika memenuhi syarat-syarat pengeluaran yang ditetapkan.

Adakah Pengeluaran i-Lestari akan menjejaskan kelayakan insentif kerajaan untuk caruman i-Suri?

Tidak.

Adakah Pengeluaran i-Lestari ini patuh syariah?

Pengeluaran i-Lestari ini pada asasnya adalah patuh syariah.

Kongsi:

79 comments

    1. Sy pon nk tanya asakah tarikh pembayaran dubuat berdasarkan tarikh yg kali pertama duit dikreditkan ke dlm akaun?

    2. bayaran epf saya bulan lepas pada 5/6 mei . Tetapi bayaran bulan ini belum masuk . Bila bayaran akan dibuat untuk penguna publick bank

    1. Ye setiap bulan akan dikreditkan ke dalam akaun bank masing² ..
      Bermula daripada bulan pertama permohonan hingga 11bulan seterusnya ..
      Tempoh akaun i-lestari dikreditkan selama 12bulan ..
      Berdasarkan nilai permohonan yang kita tetapkan ..
      Jika kita mohon jumlah Maksimum setiap bulan dari Akaun i-Lestari yang telah ditetapkan oleh KWSP, sebanyak RM500 ..
      Tetapi, jika didalam akaun i-lestari kita cuma boleh dikreditkan sebanyak Rm2000 ..
      Selama 4Bulan sahaja jumlah baki akaun i-lestari kita akan dikreditkan ..
      Rm500 × 4Bulan ≈ Rm2000
      [ Mei›Rm500 ± Jun›Rm500 ± Julai›Rm500 ± Ogos›Rm500 ≠ RM2000 ]
      Bulan seterusnya tidak ada transaksi daripada akaun i-lestari kita yang akan dikreditkan lagi ..

      1. Jikalau my acc Sudah tidak mencukupi .. example I lestari rm 500 Bulan lepas yang tinggal rm 400+ adakah yang rm 400 + balanced kita dapat .. pasal baru Kerja berapa bulan kovid 19 sampai syarikat telah tutup perlu wang.. terima kasih.. perlu ketahui

  1. klau duit dlam acc 2 tu x ckup dngan apa yg kta isi tu mcm mna ye untuk trima yg kdua…sbb yg first dah dpat

  2. 21 bulan mei i dah dapat kali pertama,kali kedua iaitu bulan ni akan saya dapat bila?21june atau?

    1. Pihak kami tidak pasti.. mungkin pembayaran akan dikreditkan lebih awal bulan ini. En. boleh membuat pertanyaan di FB kwsp. Setiap pembayaran yang dilakukan pihak KWSP akan maklumkan di SMS.

      1. Boleh saya tanya,bayaran nie ikut tarikh yg saya terima ke,??bulan mei 13 dah terima bulan jun jee belum

  3. untuk pemohon yang tidak mempunyai akaun,adakah cek akan di pos di alamat pemohon ? atau pun pemohon kena hadir dimana mana panel bank kwsp

  4. Kenapa saya belum dpt lagi….adakah pembayaran di buat berperingkat mengikut Abjad huruf Nama…

    1. pembayaran di lakukan secara berperingkat mengikut tarikh yang kita di luluskan. Pihak KWSP akan SMS setiap pembayaran yang telah di lakukan.

  5. saya ada masalah dgn m2u..jadi saya tdk boleh check status pembayaran. mcmana saya boleh tau brp kali pembayaran setakat ini. saya cuma menerima mesej dari kwsp 2 june 2020 bahawa pembayaran telah dibuat. sya nak tau ini pembayaran pertama kali atau kedua sbb pembayaran pertama akan dikeluarkan mulai 4 mei 2020. saya cuma menerima mesej sekali saja.

  6. Byaran pertama bnk kreditkan pd 13mei.adakah byaran kdua bln jun juga akan dkreditkan pd tarikh yg sama 13jun?

  7. saya dah dpt 21.5 sebanyak 500. jadi bulan Jun nih nak kena buat permohonan baru ker cemana nih ? dia automatik ka? atau nk mohon baru ?

  8. Saya nak tanya, jika dah buat permohonan ilestari sebelum ni diluluskan. Adakah untuk bulan june ini kena buat permohonan lagi ke tak ye?

  9. Kalau kata pembayaran akan dilakukan mengikut tarikh kelulusan ada yang lulus 14 haribulan april dapat 4 mei. I kena lulus on 15 april. Kenapa i dapat lambat

  10. first duit kwsp saya masuk 19/5 . Untuk kali kedua nya adakah ia ikut tarikh yang sama , kenapa duit kwsp tak masuk lagi nya untuk bulan 6 ni

  11. Saya telah terima duit pengeluaran kwsp pada bulan Mei.. Utk bulan jun dan bulan seterusnya, perlu ke saya isi semula borang i-listari permohonan baru atau tidak perlu utk pengeluaran kwsp.

  12. Sya sudah terima cek rm500..masalah nya oleh kerana sya tgolong dlm yg kelompok muflis yg x blh mbuka akaun d mna2 bank.sedang kn cek dr kwsp pula perlu mbuka akaun tlebih dhulu utk dkredit kn ke dlm akaun.kan senang kalau pihak kwsp terus guna cek sperti mna brim dulu,blh trus cash kan tnpa buka akaun.nampak nya tpaksa la sya mbuat pemohonan mbatal kan semula pengeluaran kwsp tu

  13. Kalau acc ke 2 tidak ada duit utuk pengeluaran bulan berikutnya adakah ia di kreditkan dari acc pertama, sebab ramai yg tidak nempunyai jumlah yg cukup utk Survive.. Kens ikat perutkah

  14. Jikalau my acc Sudah tidak mencukupi .. example I lestari rm 500 Bulan lepas yang tinggal rm 400+ adakah yang rm 400 + balanced kita dapat .. pasal baru Kerja berapa bulan kovid 19 sampai syarikat telah tutup perlu wang.. terima kasih.. perlu ketahui

  15. Saya baru mohon pada hujung Mei dan duit sudah masuk 29 Mei adakah bulan Jun duit akan masuk pada tarikh yg sama

  16. soalan saya…saya sudah buat semakan status yg layak dapat i.lestari serta lulus tertulis..tapi sampai sekarang pun belum saya menerima duit bantuan kerajaan tu..

  17. Kalau suami xda no akuan bank, blh kah mgunakan akuan istri?
    Tapi kalau istri suda dapat, blh jgk ka?

  18. Assalammualaikum . Nak tanya , boleh ke 2 bayaran masuk ke satu akaun seperti bank BSN ? Sebab saya dan isteri saya gunakan bank yang sama tapi ada teman saya kata 1 pemohon 1 bank tak boleh gunakan bank yang sama . Kami baru memohon dan bulan may kami tak dapat jadi saya tak tahu sama ada sah atau tidak permohonan saya .

    Bantu beri penjelasan ?‍♂️

  19. permohonan telah dibuat sebanyak rm500 sebulan dan bayaran bulan pertama telah berjaya dikreditkan ke akaun bank. Persoalan sy,bagai mana pula jika akaun kwsp hanya berbaki rm200 untuk bulan seterusnya? *Adakah baki tersebut akan diterima utk bulan ke 2?

  20. Sy dh buat permohonan dh 2 Mggu Tp Check dkt Acc duit xmasuk lg,Ad dpt mesej dr KWSP duit dh masuk Tp Check xde.Call Jgn kata lh mmg xdpt jer.

  21. Sya nak tanya sya ada minta utk tapi blan pertama sya dpat xckup 500 adakah bulan seterusnya sya akan dpat lag

  22. saya dalam akuan ada rm1500 dah keluar rm500 bulan lepas..bulan tak masuk dah ka..sebab saya tak masuk2

  23. Saya nak tanya,bulan Mei duit fasa 1 saya masuk 13/5..adakah bulan ni dan bulan seterusnya saya akan dpt 13/5 jgk?

  24. Saya nk tanya kalau akaun 2 xckup 500 dia akn msuk jugak x berapa yg ada . Bln lpas masuk 500 bln ni baki 250 harap masuk x . Tnya je.

  25. Saya mohon rm450 tp bayaran pertama knp dpt rm400 dan bulan June adakah saya menerima lg bayaran sbb saya x tahu jumlah yg ada dlm account 2.

  26. Maaf nak tanya..kwsp saya sudah diluluskan, tapi kenapa saya check duit dalam acc saya tiada ye..dan tiada tarikh bila duit kwsp saya masuk

  27. Hi, Tuan/Puan. Semakan status diluluskan. Terima 8 MEI, Jun Belum terdapat Lagi.. Berapa lama akan didapat kreditkan ye? Terima Kasih.

  28. sy nk tnya hri tu ckp kta fasa ke dua epf akn d byar bpa 6.6.. sy g check xdk pn.. pstu ckp 9.6.. p check xdk jgk. ada kah kna klentong?!!!!!

  29. Maaf ye….nk betanya nie…bulan lepas masuk 21.5.2020……ada dpt info dr kawan..kata kemasukan bulan june 2020 di awal kn…then “list date” nye smpai “20.5.2020 ” sahaja di awal kn kemasukan nye….

    So..macam sy dpt 21 5.2020……utk bulan june 2020..ble agak nye duit sy tu akn masok…

    Rasa x adil ….org laen dpt awal….yg macam sy..dpt lambat….knape x slaras kn jew date nye….

    Call pihak kwsp ..(manjang line bz)

  30. bayaran epf saya bulan mei 2/5/2020 dah terima…tetapi bulan june dah 13/06/2020 belum terima kenapa ye?

  31. sms dari kwsp saya dh dpt 6/6/2020.. Mengatakan bayaran pengeluaran telah dihantar ke acc saya,, tapi saya check sampai sekarang tak masuk lagi

  32. Pada fasa pertama kwsp ada menghantar mesej yang menyatakan duit dah di kreditkan ke dalam account pemohon.. soalan saya… Adakah pada fasa² yng berikut akan di maklumkan juga? Dan sekiranya baki dlm account 2. Tidak mencukupi. Adakah di maklumkan atau tiada sebarang permakluman?

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.